Retningslinjer for foreninger
Her er samlet de retningslinjer, som er gældende for din forening samt krav til foreningsvedtægter for at opnå godkendelse/registrering i Lolland Kommune.
Retningslinjer for lån af kommunale lokaler og udendørsanlæg
Generelle regler
Alle foreninger som er godkendt/registreret hos Kultur- og Fritidssekretariatet i Lolland Kommune kan uden beregning låne kommunale lokaler (undtagen Nakskov Teatersal) til deres primære aktivitet.
Brugere
Skoler/ungdomsskoler
Kommunal folkeskolevirksomhed, kommunal skolefritidsordning, kommunale daginstitutioner, kommunal ungdomsskolevirksomhed, ungdomsskoleklub, privatskoler og gymnasier.
I det omfang lokalerne er ledige stilles de til rådighed for:
Foreninger
Folkeoplysende foreninger med voksenundervisning og frivilligt foreningsarbejde, kulturforeninger samt andre foreninger, som alle er godkendt/registreret hos Kultur- og Fritidssekretariatet i Lolland Kommune. Herudover landsdækkende velgørende organisationer.
Andre brugere
Foreninger som ikke er godkendt/registreret hos Kultur- og Fritidssekretariatet i Lolland Kommune, foreninger uden for Lolland Kommune, virksomheder og privatpersoner kan leje lokaler efter gældende takster. Kommunale lokaler kan ikke udlejes til private arrangementer.
Prioritering af brugere
Folkeoplysningsloven giver en forholdsmæssig klar overordnet beskrivelse af prioriteten af brugere til ledige kommunale lokaler og udendørsanlæg til fritidsbrugerne:
- Skoler og daginstitutioner
- Handicappede brugere, hvis lokalet er særligt egnet til aktiviteten
- Foreninger med aktiviteter for børn og unge
- Folkeoplysende voksenundervisning (aftenskoler)
- Aktiviteter for voksne
Anvendelse af lokaler
Lokalerne må kun bruges til deres primære formål. Det er ikke tilladt at bruge lokalerne til politiske eller religiøse aktiviteter, hvervemøder eller private arrangementer (begivenheder). Lokalerne er udstyret med nødvendigt inventar, alarm, belysning, varme og nøglesystem. Der kan også ydes assistance fra en serviceleder, hvis det er nødvendigt.
Vilkår
Foreningen må ikke genudlåne/- leje lokalet til andre.
OBS ved benyttelse af kommunale haller og gymnastiksale må der kun anvendes indendørs fodtøj, som ikke må kunne ridse eller afsætte streger på gulvene. Ved større arrangementer/stævner, hvor man ønsker at bruge andet fodtøj, aftales dette med servicelederen. Foreningen opkræves om nødvendigt betaling for ekstra rengøring og evt. udbedring af skader. Der henvises til den enkelte skole/hal for nærmere information.
Rygning
Der er total rygeforbud i/på alle kommunale lokaler/udendørsanlæg (dette gælder også e-rygning).
- gang rygeforbuddet overtrædes vil det medføre skriftlig advarsel til foreningen.
- gang vil foreningens benyttelse af lokalet blive inddraget resten af sæsonen.
- gang udelukkes foreningen i en ikke nærmere fastsat periode.
Fejl/mangler
Fejl/mangler og opståede skader ved/i lokalerne, meddeles straks til serviceleder eller Kultur- og Fritidssekretariatet.
Ansvar
Bruger er fuldt ansvarlig for overholdelse af den i lokalet opslåede husorden og brandvedtægt.
Det er brugerens ansvar at lokalet efterlades i pæn og ryddelig stand. Teknisk Service har ansvar for, at alle sikkerhedsforanstaltninger i forbindelse med anvendelsen er foretaget.
Ved overnatning skal der foreligge en lejlighedstilladelse fra Byggeri og Ejendomme forud for lånet. Hvis dette ikke er tilfældet, kan udlånet ikke gennemføres. Servicelederen skal have en kopi af lejlighedstilladelsen.
Kræver andre foranstaltninger i forbindelse med lejlighedstilladelse, så afholdes udgiften af lejer.
Erstatning
Der kan opkræves betaling for:
- udlånet, hvis det medfører ekstraordinær oprydning/rengøring (pedelservice og/eller rengøringstimer). Der beregnes normal timeløn.
- erstatning for opståede skader (hærværk) i forbindelse med lån af lokale.
- erstatning ved bortkomst af materialer og udstyr.
- bortkomst af nøgle, idet en bortkommet nøgle kan betyde omlægning af nøglesystem.
Fratagelse af låne/lejeretten
Bruger kan med øjeblikkelig varsel fratages låne/lejeretten i et år, hvis de generelle regler ikke overholdes.
Afhentning/aflevering af nøgler
Nøgler til lokalet afhentes efter nærmere aftale med serviceleder eller Kultur- og Fritidssekretariatet.
Ved afhentning/aflevering af nøgler fremvises bekræftelse modtaget på mail vedrørende booking, hvorpå der kvitteres for afhentning/aflevering.
Nøglen afleveres efter aftale.
Brugers enkeltaflysning
Meddeles til den tilknyttede serviceleder og/eller Kultur- og Fritidssekretariatet senest på dagen inden kl. 14.00.
Skolens/hallens/Kultur- og Fritidssekretariatets enkeltaflysning
Aflysning af lokaler meddeles så vidt muligt 8 dage før via mail, på infoskærme, opslagstavle eller lignende.
Sæsonudlån
Ansøgning om timer i lokaler for den kommende sæson som følger skoleåret skal ske via Foreningsportalen i perioden 1. februar til 31. marts hvert år, for at være med i den årlige lokalefordeling.
Book lokaler i foreningsportalen her.
Primo juni kan det via Foreningsportalen ses, hvilke lokaler og timer foreningen har fået stillet til rådighed for den kommende sæson.
Hvis der søges efter 1. april er man ikke med i lokalefordelingen, og kan derfor ikke være sikker på at kunne få netop det lokale, der ønskes, stillet til rådighed.
På grund af skemaplanlægning har skolerne først ansøgningsfrist den 1. juni.
Skemaplanlægning er senest færdig den 15. juni, og man vil derfor først fra den 1. juli kunne være sikre på at have benyttelsen endeligt godkendt for skolelokaler og skolehaller for så vidt angår benyttelse i tidsrummet kl. 8.00 til 17.00.
Halfordelingsmøder
Forekommer der konflikter i nogle af de kommunale haller: Rudbjerg Hallen, Ravnsborg Hallen, Højreby Hallen, Rødbyhavn Hallen, Rødby Hallen og Østofte Hallen, vil der blive afholdt et halfordelingsmøde i april/maj, hvor indbudte foreninger skal møde op med to repræsentanter og sammen med en repræsentant fra Kultur- og Fritidssekretariatet skal løse konflikten.
Alle der har søgt om timer anbefales at møde op i den hal hvor der er søgt om timer. Dato og klokkeslæt for halfordelingsmødet udsendes pr. mail til foreningerne et par uger før.
Bliver man på halfordelingsmøderne ikke enige om en endelig halfordelingsplan, uanset om det kun drejer sig om en enkelt time eller dag, er det Folkeoplysningsudvalget, der træffer endelig afgørelse om hele halfordelingsplanen på deres førstkommende møde.
Afmelding af lokale
Hold der alligevel ikke skal starte eller når undervisningssæsonen slutter tidligere end meddelt, oplyses dette hurtigst muligt til Kultur- og Fritidssekretariatet. Afmelding er meget vigtig, så det undgås, at ubenyttede lokaler står åbne. Findes lokalet gentagne gange stående ubenyttet uden forudgående afmelding, kan fremtidig lokalebenyttelse inddrages.
Afmelding/aflysning meddeles til Kultur- og Fritidssekretariatet hurtigst muligt på tlf. 54 67 68 80 eller kulturogfritid@lolland.dk.
Åbning/lukning af lokaler
Kontakt lokationen for nærmere aftale – ved åbning/lukning, om der udleveres nøgler, om der er alarm. Der kan opkræves depositum for nøgle(r).
Søges der timer til sommertræning, turneringer, kampe, lørdags-, weekend- og skæve helligdagstimer efter fristen for ansøgning vedr. sæsonudlån, skal henvendelse ske til halinspektør eller serviceleder. De steder, hvor der ingen serviceleder er, kontaktes Kultur- og Fritidssekretariatet.
Ferier/fridage
Normalt kan kommunale skolelokaler og haller ikke benyttes i ferier/fridage.
Ønskes brug af lokaler i ferier eller efter kl. 22.00, rettes henvendelse til serviceleder.
Ordensreglement
Facilitetens ordensreglement skal altid overholdes. Lejer sørger for at få reglementet udleveret inden brug af facilitet. Undervisning/aktiviteten skal være afsluttet, så lokalet kan forlades på det anførte sluttidspunkt.
Når lokaler forlades, skal:
- borde og stole stilles som de stod, da man ankom.
- lyset slukkes.
- vinduer og døre lukkes.
Fejl/mangler og opståede skader ved/i lokalerne, meddeles skriftligt til Service og Bygninger.
Lejer/låner sørger for at alle instruktører/ledere får et eksemplar af denne folder samt skolens reglement.
Enkeltstående udlån
Enkeltstående udlån, overnatning eller andet større arrangement. Henvendelse skal ske via mail til kulturogfritid@lolland.dk
For selvejende haller
(se udlejningsregulativ eller andet) – fås ved henvendelse til den respektive halinspektør/serviceleder.
Husk at afmelde dage og timer, som alligevel ikke skal benyttes. Dette gøres via foreningsportalen, eller via mail til kulturogfritid@lolland.dk
Betalingsregler
Type | Enhed | Takst 2024 u/moms |
---|---|---|
Godkendte/registrerede foreninger/institutioner (andre aktiviteter end primært formål) |
||
Leje af alm. lokale (skolelokaler, mødelokaler, kulturlokaler) | Pr. time | 50 kr. |
Leje af mødesalen på Nakskov Bibliotek* | Pr. dag | 500 kr. |
Leje af kommunale kulturhuse | Pr. døgn | 500 kr. |
Leje af gymnastiksal m/omklædningsrum | Pr. time | 50 kr. |
Leje af haller maks. 6 timer | Pr. time | 250 kr. |
Leje af haller over 6 timer | Pr. døgn | 1.500 kr. |
Nakskov Idrætscenter - hal 1 | Pr. time | 600 kr. |
Nakskov Idrætscenter - hal 2 | Pr. time | 400 kr. |
Nakskov Idrætscenter - hal 3 (gymnastik center) | Pr. time | 400 kr. |
Nakskov Idrætscenter - karatelokale | Pr. time | 150 kr. |
Nakskov Idrætscenter - brydelokale | Pr. time | 150 kr. |
Nakskov Idrætscenter - bokselokale | Pr. time | 150 kr. |
Nakskov Idrætscenter - kondirum | Pr. time | 150 kr. |
Nakskov Idrætscenter - hal 6 (gl. hal på Bregnevej) | Pr. time | 150 kr. |
Nakskov Idrætscenter - omklædning | Pr. time | 200 kr. |
Leje for overnatning i forbindelse med større arrangementer - børn/unge under 25 år | Pr. person pr. nat | 25 kr. |
Leje for overnatning i forbindelse med større arrangementer - voksne over 25 år | Pr. person pr. nat | 35 kr. |
Udlån til andre brugere | ||
Udlån til andre brugere - alm. lokaler (skolelokaler, mødelokaler, kulturlokaler) | Pr. time | 50 kr. |
Udlån til andre brugere - mødesalen på Nakskov Bibliotek* | Pr. dag | 500 kr. |
Udlån til andre brugere - Magasinet, Nakskov | Pr. døgn | 500 kr. |
Udlån til andre brugere - Huset på Blegen | Pr. døgn | 500 kr. |
Udlån til andre brugere - Gymnastiksal m/omklædningsrum | Pr. time | 50 kr. |
Udlån til andre brugere - Haller maks 6 timer | Pr. time | 350 kr. |
Udlån til andre brugere - Haller over 6 timer | Pr. døgn | 2.000 kr. |
Udlån til andre brugere - Udendørsanlæg | Pr. time | 50 kr. |
Nakskov Teatersal | ||
Godkendte/registrede foreninger/institutioner | Pr. dag | 1.500 kr. |
Udlån til andre brugere maks. 4 timer | Pr. dag | 3.450 kr. |
Udlån til andre brugere over 4 timer | Pr. dag | 5.450 kr. |
*Mødesalen på Nakskov Bibliotek har teknisk udstyr, som kan benyttes mod betaling. Stole/borde opstilling/nedtagning kan ligeledes bestilles mod betaling. Kontakt biblioteket for nærmere information/aftale - Ida Christensen, tlf. 54 67 75 05 eller mail idch@lolland.dk.
Brugeren kan om nødvendigt opkræves betaling for ekstra rengøring, evt. udbedring af skader samt for opsætning af borde og stole.
Ved aktiviteter og arrangementer, der ligger uden for foreningens primære aktiviteter som: fester, messer, udstillinger, loppemarkeder, bankospil mv., skal der betales leje for lokalerne i henhold til ovenstående priser. Der vil blive opkrævet leje for hele det bookede/benyttede tidsrum og ikke kun for det tidsrum der evt. er åbningstiden, da bookingen kan spærre for andre brugere og i nogle tilfælde aflyse deres timer i lokalerne.
Godkendte folkeoplysende foreninger kan få 3 gratis arrangementer pr. kalenderår i en valgfri kommunal hal. Ved gratis arrangementer skal foreningerne selv varetage op og nedtagning af borde og stole samt selv foretage slutrengøring i forbindelse med arrangementet.
Opstår der tvist eller uoverensstemmelser i forbindelse med ovennævnte forelægges det Folkeoplysningsudvalget til behandling.
Selvejende haller
Betalingsregler fås ved henvendelse til halinspektør.
Klublokaler
Kommunale klublokaler
Godkendte foreninger i Lolland Kommune kan, hvis der er ledige/egnede lokaler i kommunen, anvises klublokaler.
Jævnfør Folkeoplysningsloven skal Lolland Kommune stille egnede, ledige faciliteter til rådighed til foreningernes folkeoplysende virksomhed. Hvis det er muligt, vil Lolland Kommune også stille klublokaler, mødelokaler og rum til opbevaring af materiel og udstyr til rådighed, men da afholdelse af møder, opbevaring af udstyr og lignende ikke betragtes som foreningens primære folkeoplysende virksomhed, kan der fra foreningens side ikke stilles krav om dette.
Foreninger må i udgangspunktet være indstillet på at skulle dele de tildelte lokaler og faciliteter med andre foreninger, og kan derfor ikke stille krav om fuld råderet over det tildelte lokale.
Klublokalerne må kun anvendes til foreningens primære aktiviteter. Der må ikke holdes private fester i kommunale lokaler. Foreningen sørger selv for rengøring af lokalerne.
Udendørsanlæg
Ansøgning om timer på udendørsanlæg som kan bookes via Foreningsportalen skal ske senest den 1. april hvert år for at være med i den årlige fordeling. Aktiviteter som først kendes senere i sæsonen ansøges løbende via Foreningsportalen (enkelt- eller seriebooking).
I primo juni fremgår det via Foreningsportalen, hvilke udendørsanlæg og timer foreningen har fået stillet til rådighed for den kommende sæson, som følger skoleåret.
Foreningen skal kontakte Park og Vej vedr. tilladelse til brug af baneanlægget ved sæsonstart, samt hvis der har været store mængder nedbør og der opstår tvivl om, hvorvidt baneanlægget må benyttes.
Teknisk Service - Serviceledere
Skoler
Byskolen - Klaus Mortensen tlf. 30696672, mail: klmo@lolland.dk
Maribo Skole - Blæsenborg - Michael Petersen tlf. 40783111, mail: mipe@lolland.dk
Maribo Skole - Borgerskolen - Lars K. Jørgensen tlf. 29339612, mail: lakjo@lolland.dk
Rødby Skole - Michael Dan Hansen tlf. 22887763, mail: midha@lolland.dk
Stormarkskolen - Klaus Mortensen tlf. 30696672, mail: klmo@lolland.dk
Søllested Landsbyordning - Palle Nielsen tlf. 22136731, mail: palni@lolland.dk
Østofte Landsbyordning - Peter Hansen tlf. 21463411, mail: petha@lolland.dk
Kommunale haller
Holeby Hallen, Vestervej 126, 4960 Holeby.
Højreby Hallen, Bøgevej 2, 4920 Søllested.
Nakskov Idrætscenter, A. E. Hansensvej 1, 4900 Nakskov.
Ravnsborg Hallen, Pederstrupvej 30, 4913 Horslunde.
Rudbjerg Hallen, Rudbjergvej 16 A, 4983 Dannemare.
Rødby Hallen, Byskolevej 10, 4970 Rødby.
Rødbyhavn Sportshal, Havnegade 101, 4970 Rødby.
Østofte Hallen, Østofte Gade 42, 4951 Nørreballe.
Selvejende haller
Errindlevhallen (selvejende), Stadionvej 2, 4895 Errindlev.
Fejø Hallen (selvejende) Herredsvej 192, 4944 Fejø.
Maribohallerne (selvejende), Ved Stadion 4, 4930 Maribo.
Stokkemarke Hallen (selvejende), Tjennemarkevej 10, 4952 Stokkemarke.
Ansøgning til de selvejende haller skal ske direkte til hallen.
Udendørs anlæg
Brandstrup Stadion, Brandstrupvej 42, 4970 Rødby.
Errindlev Stadion, Stadionvej 2, 4895 Errindlev.
Holeby Stadion, Tuekærvej 2, 4960 Holeby.
Horslunde Stadion, Pederstrupvej 34, 4913 Horslunde.
Idrætsanlæg v/Højreby Hallen, Bøgevej 2, 4920 Søllested.
Kappel Boldbaner, Kappelvej 4B, 4900 Nakskov.
Maribo Boldbaner, Blæsenborg Allé 5, 4930 Maribo.
Maribo Atletikstadion, Ved stadion 4, 4930 Maribo.
Maribo Tennisklub, Refshalevej 48, 4930 Maribo.
Nakskov Stadion og kunstgræsbane, Bregnevej 55, 4900 Nakskov
Rudbjerg Stadion, Rudbjergvej 16b, 4983 Dannemare.
Rødby Stadion, Østre Alle 4c, 4970 Rødby.
Sandby Stadion, Tårsvej 92a, 4912 Harpelunde.
Stokkemarke Stadion, Tjennemarkevej 10c, 4952 Stokkemarke.
Østofte Boldbaner, Østofte Gade 2, 4951 Nørreballe.
Kulturlokaler
Nakskov Bibliotek, Søvej 8, 4900 Nakskov
Digecentret, Skolegade 1, 4970 Rødby.
FrivilligCenter Lolland, Søndre Boulevard 82A, 4930 Maribo
FrivilligCenter Lolland, Hoskiærsvej 17, 1, 4900 Nakskov
Huset på Blegen, Blegen 4, 4900 Nakskov.
Lienlund Kulturhus, Rødbyvej 189, 4900 Nakskov.
Medborgerhuset, Jernbanegade 8, 4900 Nakskov.
Nakskov Teatersal, Søvej 8, 4900 Nakskov.
Sandby Kulturhus, Tårsvej 92, 4912 Harpelunde.
Stokkemarke Gamle Skole, Tjennemarkevej 4, 4952 Stokkemarke.
Theisens Gård (Magasinet og Kornloftet), Havnegade 55, 4900 Nakskov.
Godkendt i Fritids-, Kultur- og Folkesundhedsudvalget den 1. juni 2015.
Retningslinjer for Folkeoplysende Foreninger
1. Foreningstyper
Forening med voksenundervisning (aftenskoler)
Foreninger med folkeoplysende voksenundervisning m.v. er oplysningsforbund (aftenskoler) og andre foreninger, der tilbyder undervisning, studiekredse, foredragsvirksomhed, debatskabende aktiviteter og aktiviteter tilrettelagt som fleksible tilrettelæggelsesformer, hvor der er tilknyttet deltagerbetaling.
Godkendt som forening med folkeoplysende voksenundervisning
- kan søge tilskud til undervisning, studiekredse og foredrag.
- kan søge tilskud til videreuddannelse af lærere og ledere.
- kan låne/leje kommunale lokaler og udendørsanlæg.
- kan kommunen ikke anvise egnede lokaler og udendørsanlæg, kan der søges lokaletilskud.
- kan vælge medlemmer til Folkeoplysningsudvalget.
Forening med frivilligt foreningsarbejde
Foreninger med frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde, der tilbyder idræt samt idébestemt og samfundsengagerende børne- og ungdomsarbejde, hvor der er tilknyttet deltagerbetaling.
Godkendt som forening med frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde
- kan søge om aktivitetstilskud for børn og unge under 25 år.
- kan søge om lokaletilskud til egne og lejede lokaler og lejrpladser for børn og unge under 25 år.
- kan søge om tilskud til lederuddannelse for instruktører og ledere samt uddannelse af bestyrelses medlemmer.
- kan låne/leje kommunale lokaler og udendørsanlæg.
- kan vælge medlemmer til Folkeoplysningsudvalget.
Registreret som Anden Forening
"Andre foreninger" er foreninger, der tilbyder aktiviteter eller undervisning af folkeoplysende karakter, som har mindst 5 medlemmer med bopæl i kommunen (kan fraviges 1-2 medlemmer), skal være åben for alle og være demokratisk opbygget.
Andre foreninger kan ikke modtage tilskud under folkeoplysningsloven, men kan låne gratis kommunale lokaler til deres primære aktivitet.
2. Forening med frivilligt foreningsarbejde
2.1 Aktivitetstilskud
Foreninger kan søge tilskud til aktiviteter for medlemmer på 0 - 25 år. Betingelser for at opnå tilskud:
- Hvert medlem betaler mindst kr. 100 i kontingent pr. år.
- Foreningen har mindst 5 medlemmer på 0 - 25 år.
- Foreningen har mindst 10 aktivitetsgange pr. år (incl. turneringer).
- Aktiviteten foregår inden for Danmarks grænser.
Ved turneringer og lign. gælder én turneringsdag for én aktivitetsgang
Tilskuddet kan ikke overstige kalenderårets samlede kontingentindtægter fra foreningens medlemmer 0 - 25 år, dog kan tilskud ikke være mindre end kr. 1.000 pr. år.
Der kan kræves dokumentation for turneringsplaner, træningsprogrammer, annoncer, kalendere, opslag el.lign.
Aktivitetstilskuddets størrelse afhænger af de midler, der er afsat i kommunens budget til det pågældende år.
Tilskud |
Kriterier |
---|---|
1 point |
Foreninger der har aktiviteter, som ikke har et kontinuerligt forløb med instruktør/træner |
1 point |
Pr. medlem under 25 år, der har 10-100 aktivitetsgange pr. år |
4 point |
Pr. medlem under 25 år, der har 101-200 aktivitetsgange pr. år |
6 point |
Pr. medlem under 25 år, der har 201-365 aktivitetsgange pr. år |
Ansøgningsfrist
Ansøgning indsendes senest 1. februar. Der kommer svar inden 1. marts.
Tilskud udbetales i 2 rater – 50 % den 1. marts og 50 % den 1. august i tilskudsåret.
Tilskud til undervisning m.v.
Foreninger med frivilligt foreningsarbejde, der ønsker at etablere undervisning m.v., støttes efter reglerne for foreninger med voksenundervisning.
Der ydes ikke aktivitetstilskud for voksne.
2.2 Tilskud til lederuddannelse
Frist for indsendelse af ansøgning er senest den 14. oktober, hvis man ønsker at være med i tildelingen af lederuddannelsestilskud i perioden 1/10 - 30/9.
- Uddannelse af ledere og instruktører/trænere – faglig eller pædagogisk.
- Uddannelse af bestyrelsesmedlemmer og kasserer.
- Uddannelse skal foregå inden for Danmarks grænser.
- Transport dækkes ikke.
- Tilskud max. kr. 5.000 pr. kursus pr. person (danner grundlag for efterfølgende forholdsmæssig fordeling).
Udfyld ansøgningsformularen med beskrivelse af kurset, navn på kursusdeltager, dato for kurset, kvitteringer for udgiften (hvor det fremgår, hvornår det er betalt og hvordan - via netbank eller andet). Der gives ikke tilskud til f.eks. kursusturné, inspiration i gymnastik, event, studietur til messe, gymnastik- fællestræning, dansedag, tennisseminar, korps-rådsmøde, fundraising, hjemmeside-kursus eller lignende. Der sendes svar – og tilskud udbetales den 1. november.
De budgetterede midler fordeles forholdsmæssigt mellem de foreninger, der søger.
2.3 Lokaler samt lokaletilskud
Ledige egnede offentlige lokaler og udendørsanlæg stilles gratis til rådighed med lys, varme, rengøring og fornødent udstyr (se sidste side).
Foreningen kan ikke kræve at få anvist et bestemt lokale på et bestemt tidspunkt og på en bestemt ugedag.
Folkeoplysningsudvalget kan, efter skriftlig advarsel, inddrage tilladelsen til at benytte lokaler m.v., hvis der gentagne gange bliver konstateret, at lokalerne ikke udnyttes i rimeligt omfang eller, hvis ordensreglerne for benyttelse af lokalerne ikke overholdes.
Bemærk - Ved benyttelse af kommunale haller og gymnastiksale må der kun anvendes indendørs fodtøj, som ikke må kunne ridse eller afsætte streger på gulvene.
Ved større arrangementer/stævner, hvor man ønsker at bruge andet fodtøj, aftales dette med hallen/skolen. Foreningen opkræves om nødvendigt betaling for ekstra rengøring og evt. udbedring af skader.
Der henvises til den enkelte hal/skole for nærmere information.
Lokaletilskud til egne og lejede lokaler
Foreninger med egne og lejede lokaler kan få tilskud på 70 % af de godkendte driftsudgifter. Der fradrages for aktive medlemmer over 25 år (dog ikke ledere og instruktører), hvis andelen af de samlede medlemmer er mindst 10 %.
Leje-/fremlejeindtægter fratrækkes inden beregning.
Lokaletilskuddet kan ikke overstige foreningens årlige timeforbrug i lokalet x Kulturministeriets sats x 65%
Andre lokaler
Benytter foreningen andre lokaler, end de lokaler Lolland Kommune kan anvise, gælder følgende regler: Hvis det skønnes, at kommunen kan anvise et tilsvarende kommunalt lokale til foreningens aktivitet, kan kommunen undlade at yde lokaletilskud til de lokaler, foreningen selv har valgt.
Incitamentsstyring
Hvis 2 eller flere foreninger der modtager lokaletilskud går sammen om et lokale, kan de opnå lokaletilskud på samme vilkår som de ovenfor nævnte, men der ydes 75 % i tilskud af de godkendte driftsudgifter.
Foreninger uden lokaletilskudsaftale
Foreninger uden lokaletilskudsaftale kan søge om tilskud ved indsendelse af ansøgningsskema samt bilag (kvitteringer) for afholdte, dokumenterede udgifter, hvert kvartal, hvert halvår eller år (31.12). Udgiften skal være afholdt i afregningsåret. Sidste frist for indsendelse af ansøgning er inden den 1. april (perioden 1/1 – 31/12) for året før.
Foreninger med lokaletilskudsaftaler
Tilskud udbetales i 2 rater – 50 % den 1. februar og 50 % den 1. august.
Se også udlån/leje af kommunale lokaler samt udlån/leje af kulturlokaler (se sidste side). Distriktsforeninger indsender ansøgning om lokaletilskud inden den 1. april (perioden 1/1 – 31/12) for året før.
2.4 Tilskud fra udviklingspuljer
Pulje til sportsrekvisitter
Foreninger med frivilligt foreningsarbejde, som er godkendt i kommunen, kan søge penge til nye sportsrekvisitter.
Udviklingspuljens formål er at give tilskud til godkendte foreningers indkøb af sportsrekvisitter. Nærmere information vedr. udviklingspuljen kan hentes på www.lolland.dk/sportsrekvisitter
Udviklingspulje til nye initiativer
Pulje til nye aktiviteter blandt selvorganiserede grupper eller i samspil mellem foreninger og selvorganiserede grupper.
Udviklingspuljens formål er at give mulighed for at tilgodese tværgående samarbejde mellem foreningsliv, netværk og erhvervsliv og kan styrke folkeoplysningens mulighed for at løfte nye samfundsopgaver og indgå i nye samarbejder. Puljen kan ydes til såvel ikke-organiserede grupper som til etablerede støtteberettigede foreninger til udvikling af nye initiativer, projekter, organisationsformer m.v.
2.5 Regnskabsaflæggelse - Regnskabsperioden er 01.01 – 31.12
Tidsfrist for indsendelse af tilskudsregnskab er den 1. maj i året efter tilskudsåret.
Hvis tilskudsregnskab ikke modtages til tiden, sender Kultur- og Fritidssekretariatet én rykker med en svarfrist på 14 dage.
Modtages tilskudsregnskab eller ansøgning om udsættelse af regnskabsaflæggelsen ikke inden fristens udløb på 14 dage, kan tilskuddet bortfalde både for regnskabsåret og budgetåret.
Krav til tilskudsregnskab
Foreningens afregning skal indeholde:
- Indbetalt kontingent for aktive medlemmer (01.01 – 31.12).
- Modtagne beløb til aktivitetstilskud, lokaletilskud, lederuddannelse etc.
- Afholdte udgifter til lokaler, aktiviteter, kurser (ekskl. transport) etc.
- Foreninger, der ikke modtager aktivitetstilskud, oplyser aktive medlemmer pr. 31.12.
- Antal medlemmer under 25 år og medlemmer over 25 år.
Revisionspåtegning
Ved revision af tilskudsregnskab, kontrollerer revisoren om foreningens oplysninger er i overensstemmelse med folkeoplysningsloven og de regler, der er fastsat.
Tilskudsregnskab afleveres sammen med en revisionspåtegningsblanket, hvor samtlige medlemmer af bestyrelsen samt revisor skriver under på, at tilskudsregnskab er revideret i overensstemmelse med lovgivningen på folkeoplysningsområdet og at regnskab samt bilag er kontrolleret og fundet i orden (Revisionspåtegning – se sidste side)
Revisionspåtegningsblanket kan udelades, hvis tekst og underskrifter er påført tilskudsregnskabet.
Mindre tilskud
Foreninger, der modtager tilskud på mindre end kr. 750.000 årligt kan vælge, at lade en folkevalgt revisor revidere regnskabet.
Større tilskud
Regnskaber for større tilskud, over kr. 750.000 årligt, skal revideres af en statsautoriseret eller registreret revisor.
Tilbagebetaling af tilskud
Tilskud skal betales tilbage til Lolland Kommune, hvis betingelserne for at modtage tilskud ikke bliver opfyldt. Tilskud er altså først endeligt, når forudsætningerne for tilskuddet er dokumenteret.
Offentliggørelse af regnskab
Jf. Folkeoplysningsloven skal Lolland Kommune offentliggøre foreningsregnskaber på hjemmesiden.
2.6 Erklæring om indhentelse af børneattest
Alle folkeoplysende foreninger (omfatter også aftenskoler) samt distriktsforeninger, der modtager tilskud eller får anvist kommunalt lokale/udendørsanlæg, har
- pligt til at afgive erklæring til kommunen en gang årligt, også selv om foreningen p.t. ikke har medlemmer under 15 år.
- pligt til at indhente børneattester hos politiet, hvis foreningen ansætter personer, lønnet som ulønnet, der har til opgave at have direkte kontakt med børn og unge under 15 år.
Kommunen skal undlade at yde tilskud og at anvise lokaler/udendørsanlæg, hvis foreningen ikke afgiver erklæring.
3. Forening med voksenundervisning m.v.
- Tilskud til undervisning m.v.
- Ø-pulje
- Tilskud til videreuddannelse af lærere og ledere
- Lokaler samt lokaletilskud
- Regnskabsaflæggelse
- Ubrugte midler
3.1 Tilskud til lønudgifter
Foreningerne kan søge tilskud til lønudgifter til undervisning, studiekredse og foredrag for voksne, hvor der er deltagerbetaling. Undervisningen skal være offentlig og tilbydes alle (se sidste side).
OBS! Oplysningsforbund, der får statslige tilskud, kan ikke få administreret lønudbetaling fra Lolland Kommune.
Ansøgningsfrist
Ansøgning sendes til kulturogfritid@lolland.dk senest den 1. november. Der kommer svar senest den 1. december
Beregning og udbetaling af tilskud
Aftenskolens tilskud beregnes på grundlag af ansøgning og tilskuddets størrelse afhænger af de midler, der er afsat i kommunens budget til det pågældende år. Hvis aftenskolerne søger om mere end det afsatte budget, vil tilskuddet blive beregnet på baggrund af et gennemsnit af sidst indsendte regnskab og ansøgning.
Tilskud udbetales i 2 rater – 50 % den 1. januar og 50 % den 1. august i tilskudsåret via aftenskolens CVR. nr. el. til mellemregningskonto i Lolland Kommune. Evt. tilbagebetaling af tilskud fra året før, modregnes i 2. rate.
Kommunens tilskud kan ikke overstige
- 1/3 af lærer/lederløn i forbindelse med undervisning og foredrag.
- 5/7 af lærer/lederløn i forbindelse med instrumentalundervisning.
- 8/9 af lærer/lederløn i forbindelse med handicapundervisning.
Handicaperklæring
Handicaperklæring er ikke nødvendig, da revisionspåtegningen i regnskabet garanterer, at undervisningen foregår i overensstemmelse med lovgivningen.
Særlige betingelser for tilskud
Aftenskolen skal afsætte 10 % af det tildelte tilskud til debatskabende aktiviteter.
Retningslinjer for debatskabende aktiviteter
- Aktiviteterne skal annonceres offentligt, være åbne for alle og rettet mod brede målgrupper.
- Aktiviteterne skal være debatskabende og inddrage deltagerne aktivt.
- Aktiviteterne kan afregnes på andre udgiftstyper end lærer- og lederløn.
- Der behøver ikke være knyttet deltagerbetaling til aktiviteten.
- Formålet med aktiviteten må ikke være behandling, agitation, underholdning, valgkampagner,
- Forkyndelse eller udbredelse af overtro.
Fleksible tilrettelæggelsesformer
Foreningen kan af det tildelte tilskud fratrukket 10 %, afsætte op til 40 % til aktiviteter tilrettelagt som fleksible tilrettelæggelsesformer, der kan afregnes på andre udgiftstyper end lærer-/lederløn.
Fleksible tilrettelæggelsesformer kan f.eks. være
- Åbne studiecirkler
- Åbne studieværksteder
- Workshops
- ”Spørg specialisten”
- Fjernundervisning
Det kommunale tilskud, der anvendes til fleksible tilrettelæggelsesformer kan bruges til
- Løn til de personer, der forestår de fleksible tilrettelæggelsesformer (aftenskolerne er ikke bundet af satserne i Kulturministeriets lønbekendtgørelse).
- Lederhonorar, dog højst 20 % af aftenskolens udgifter til fleksible tilrettelæggelsesformer.
- Udgifter til etablering af Internetadgang til undervisere på hold inden for fjernundervisning.
- Undervisningsmaterialer af ikke-blivende værdi.
- Annoncering.
- Lokaleudgifter.
Andre udgiftstyper må afholdes af aftenskolen selv, typisk via deltagerbetalingen. Tilskud til fleksible tilrettelæggelsesformer beregnes efter flg. regler:
- Afregningsbrøker følger den traditionelle aftenskoleundervisning.
- Maksimum for det gennemsnitlige tilskud pr. time er KL’s sats for de fleksible tilrettelæggelsesformer.
- En time er 45 minutter, som ved undervisningslektioner inden for den traditionelle undervisning.
- Fjernundervisning opgøres som det timetal deltagerne har betalt for.
- Beregning af næste års tilskud følger den traditionelle aftenskole.
Der ydes ikke løntilskud til
- Undervisning, hvis formålet er agitation, valgkampagner, behandling, underholdning, forkyndelse eller udbredelse af overtro, men der må gerne oplyses og skabes debat herom.
- Undervisning inden for spil, idræt og sports- og konkurrencepræget virksomhed, herunder dans (bortset fra folkedans).
- Emner om fremstilling af alkoholiske drikke.
- Ovennævnte undervisning gælder både teoretisk undervisning og udøvelse i praksis.
Kommunen giver ikke
- Forhøjet tilskud til små hold.
- Særlige tilskud til nedsættelse af deltagerbetaling for pensionister, unge under uddannelse eller arbejdsløse.
- Kontante tilskud til folkeoplysende aktiviteter for voksne.
Andet
Hvis foreninger med voksenundervisning etablerer aktiviteter for børn og unge under 25 år, aflægger foreningen regnskab ifølge reglerne for foreninger med frivilligt foreningsarbejde.
3.2 Ø-pulje
Der er afsat en pulje til merudgifter i forbindelse med aftenskoleundervisning på øerne.
Aftenskolen skal i forbindelse med regnskabsaflæggelsen i maj indsende særskilt dokumentation /regnskab for de afholdte merudgifter, hvorefter tilskud udbetales til aftenskolen, forudsat at udgiften kan godkendes.
3.3 Tilskud til videreuddannelse af lærere og ledere
Tilskud gives til:
- kurser, der relaterer til det/de fag der undervises i således, at uddannelsen bliver til gavn for kursister/deltagere i aftenskolen.
Der ydes ikke tilskud til transport. Uddannelse skal foregå inden for Danmarks grænser. Der kan maks. gives kr. 5.000 i tilskud pr. kursus pr. person.
De budgetterede midler fordeles forholdsmæssigt mellem de foreninger der søger. Ansøgning fremsendes i det kalenderår, hvortil der søges tilskud.
3.4 Lokaler samt lokaletilskud
Ledige egnede offentlige lokaler og udendørsanlæg stilles gratis til rådighed med lys, varme, rengøring og fornødent udstyr (se sidste side)
Folkeoplysningsudvalget kan, efter skriftlig advarsel, inddrage tilladelsen til at benytte lokaler m.v., hvis der gentagne gange bliver konstateret, at lokalerne ikke udnyttes i rimeligt omfang, eller hvis ordensreglerne for benyttelse af lokalerne ikke overholdes.
Andre lokaler - lokaletilskud
Benytter foreningen andre lokaler, end de lokaler Lolland Kommune kan anvise, gælder følgende regler:
Der ydes 75 % til almindelige lokaler og kr. 10 pr. godkendt time til særlige lokaler (faglokaler). Det er dog en betingelse, at udgifterne er forhåndsgodkendt, via ansøgning om tilskud til undervisning 1. november, af administrationen i Kultur- og Fritidssekretariatet.
Bemærk! Hvis det skønnes, at kommunen kan anvise et tilsvarende kommunalt lokale til foreningens undervisning/aktiviteter, kan kommunen undlade at yde lokaletilskud til de lokaler, foreningen selv har valgt.
Foreningen kan ikke forvente at få anvist et bestemt lokale på et bestemt tidspunkt og på en bestemt ugedag.
Se også udlån/leje af kommunale lokaler samt udlån/leje af kulturlokaler.
3.5 Regnskabsaflæggelse - Regnskabsperioden er 01.01 – 31.12
Tidsfristen for indsendelse af afregningsskema er 1. maj i året efter tilskudsåret.
Hvis afregningsskemaet ikke modtages til tiden, sender Kultur- og Fritidssekretariatet én rykker med en svarfrist på 14 dage.
Modtages afregningsskemaet, eller ansøgning om udsættelse af regnskabsaflæggelsen ikke inden fristens udløb på 14 dage, kan tilskuddet bortfalde både for regnskabsåret og budgetåret.
Krav til regnskabet
Aftenskoler aflægger regnskab på afregningsskema for tildelte tilskud inkl. debatskabende aktiviteter, og hvis foreningen har haft aktiviteter tilrettelagt som fleksible tilrettelæggelsesformer.
I regnskabet skal fremgå deltagernes samlede egenbetaling. Afregningsskemaet skal underskrives af samtlige medlemmer af bestyrelsen.
Særskilt dokumentation
Som bilag til afregningsskemaet vedlægges særskilt dokumentation/regnskab for evt. afholdte debatskabende aktiviteter, fleksible tilrettelæggelsesformer og ø-pulje tilskud.
Revisionspåtegning
Foreningens revisor skal påtegne afregningsskemaet, som indeholder oplysning om, at regnskabet er revideret i overensstemmelse med lovgivningen på folkeoplysningsområdet.
Mindre tilskud
Foreninger, der modtager tilskud på mindre end kr. 750.000 årligt, kan vælge at lade en folkevalgt revisor revidere regnskabet.
Større tilskud
Regnskaber for større tilskud, over kr. 750.000 årligt, skal revideres af en statsautoriseret eller registreret revisor.
Tilbagebetaling af tilskud
Tilskud skal betales tilbage til Lolland Kommune, Folkeoplysningsudvalget, hvis betingelserne for at modtage tilskud ikke bliver opfyldt. Tilskud er altså først endeligt, når forudsætningerne for tilskuddet er dokumenteret.
Der reguleres ikke for beløb under kr. 500. Det betyder, at henholdsvis ekstra betaling eller tilbagebetaling på under kr. 500 ikke foretages.
Offentliggørelse af regnskab
Jf. Folkeoplysningsloven skal vi offentliggøre foreningsregnskaber på vores hjemmeside.
3.6 Ubrugte midler
Fordelingen af de ubrugte midler sker i forbindelse med selve regnskabsaflæggelsen for aftenskolernes sidste tilskuds år, som sker efter den 1. maj. På dette tidspunkt kender aftenskolerne deres nøjagtige mer- / mindre forbrug og efterfølgende omfordeles mindre forbruget procentvis mellem de aftenskoler, som har haft et merforbrug i tilskudsåret.
4. Generelt
Godkendt i Folkeoplysningsudvalget den 23. november 2010
Godkendt i Femern Bælt, Erhvervs- og Kulturudvalget den 7. december 2010
- Revideret den 26. juli 2012
- Revideret den 7. december 2012
- Revideret den 23. september 2013
- Revideret den 29. september 2014
- Revideret den 25. juni 2018
- Revideret den 10. januar 2019
- Revideret den 3. januar 2024
Krav til vedtægter - Folkeoplysende voksenundervisning (aftenskoler)
Forening, der tilbyder folkeoplysende voksenundervisning
Det er et krav at jeres vedtægter indeholder følgende punkter:
- Foreningens navn
- Være hjemmehørende i Lolland Kommune
- Have et formål med foreningsdannelsen
- Tilbyde folkeoplysende voksenundervisning
- Som udgangspunkt være åben for alle
- Finansiering af foreningens drift
- Have en bestyrelse på mindst 5 personer
- Have en plads i bestyrelsen til deltagerne
- Have en virksomhed, der er almennyttig og kontinuerlig
Vedtægterne er gældende fra den stiftende generalforsamling
Krav til vedtægter - Frivillig Folkeoplysende Foreninger
Forening, der tilbyder frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde
Det er et krav at jeres vedtægter indeholder følgende punkter:
- Foreningens navn
- Være hjemmehørende i Lolland Kommune
- Have et formål med foreningsdannelsen
- Tilbyde folkeoplysende virksomhed
- Som udgangspunkt være åben for alle
- Være demokratisk opbygget
- Have en bestyrelse
- Have en plads i bestyrelsen til deltagerne
- Have mindst 5 betalende medlemmer
- Have en virksomhed, der er almennyttig og kontinuerlig
- Underskrive erklæring om indhentelse af børneattester
Vedtægterne er gældende fra den stiftende generalforsamling